fredag 25 februari 2011

Dåliga nyheter!

Var på kss i skövde igår där dr kunde konstatera att det var fostervatten. Tog prov på vätskan jag hade med mig. Gjorde ultra där han såg att bebis hade väldigt lite vatten... De klarar sig i magen på lite vatten, el knappt ngt alls men får svårt att röra på sig o kan inte träna andning så lungorna tar stryk. Jag vart så ledsen när han berättade o bara grät o grät o grät. Daniel var iväg m de två små o lekte på sjukhuset. Fick sedan ringa honom så de kom o jag fortsatte att gråta... Stackars barnen som ska behöva se på! Men - vad göra!!!



Dr lämnade oss en stund o gick iväg för att ringa t östra i gbg o se om de hade plats att ta emot mig. Om inte de skulle ha plats var det linköping, örebro, lund typ som skulle kollas upp. Tack o lov hade de plats i götet o det är där jag befinner mig nu. Mamma tog hand om de två små o madde hämtade timmie så åkte jag m hem o packade lite o kramade om mina barn riktigt ordentligt innan jag o d åkte vidare. Inskviven på spec bb o här finns både gravida o förlösta mammor m sina små bebisar. Har knappt lämnat rummet då jag har strikt sängläge. Fick inte ens gå t duschen utan åka rullstol... Ska väl be att de kör ut min säng t dagrummet sedan så jag får träffa lite folk o inte bara ligga instängd här. Om jag orkar. Gråter mkt o är trött o orolig.



Ultra här i gbg visade dock goda nyheter. Men det ändras fort. Bebis hade ganska normal mängd vatten, 76 mättes det till o det är vad de sagt i lidk tidigare också. Ett bra värde. Mysteriet är ju hur det kunnat fylla på så mkt under bara några timmar! Kan tydligen spela in hur bebis ligger o så. Moderkakan har vuxit upp o huvudet ganska långt ner på bebis så det blir vaginal förlossning om det inte blir akut av ngn anledning, Igår kl 18 fick jag ajajajajaj spruta i rumpan m 12 mg cortison för att bebis lungor ska mogna snabbare. Det tyder på att de inte tror han kommer stanna därinne så länge till. Viktigt att 48 timmar hinner gå tot, 24 h e sprutan jag fått ikväll är viktiga så fram t dess försöker de stoppa om det sätter igång. Inte senare då det är ett sätt för kroppen att tala om att ngt inte står rätt till o m fara för både bebis o mitt liv. Är ett önsketänkande men om bebis stannar ett tag till o det går bra sätter man igång förlossning senast v 33. Om bebis bara överlever kan jag se fram emot sjukhus i götet en månad o sedan skövde till slutet på maj, början på juni om vi har tur. Oavsett om bebis är inne i magen el utanför får jag inte lämna sjukhuset.



Har kommit en del vatten inatt. Var lugnt i över ett dygn innan det men dagarna före kom det ganska stora mängder. Fick stillknocked att sova på kl 00 men det hjälpte inte. Så rastlös i kroppen av cortisonet o så mår jag naturligtvis väldigt dåligt o är orolig. somnade t ett, gick på toa, somnade igen o vaknade tre då det tog en stund innan jag somnade om. Vaknade sedan fem igen o sju steg jag upp. O då väntade mer dåliga nyheter. 37,7 i temp vilket tyder på att en infektion är på ingång. CRP var 8 igår kväll o samma idag så det värdet är bra men vi vet inte vad som kommer hända m det. Väntar på ronden nu för att få besked om de ska sätta in antibiotika el vad som ska ske. Tydligen sätter de igång/snittar v 25 om det är infektion o det skulle ju vara snart! Finns inte i min värld att jag ska föda barn. En så liten o sjuk stackare dessutom... Vi har hamnat i en mardröm!!!!! Tror bebis väger ca 5-600 g nu så den är sååååå liten! Även om han överlever är det stor risk för blodproppar o andra komplikationer. Ngt/några handikapp kommer alltid med då de föds de här veckorna. V 23+2 idag men pos är att huvud, o mag-mått visade 23+6 igår vilket innebär v 24+0 idag. Lårben var däremot samma som är satt tidigare men dr sa att hon tror de mätt fel på några dagar på rutin ultra o det är ett stort + om bebis föds nu!



Pendlar mellan hopp o förtvivlan o vet snart varken ut eller in. Att ligga 10 mil hemifrån o bara få träffa barnen några timmar i veckan är fruktansvärt. De kommer knappt känna mig när jag åter får komma hem ju. Caspian som är så liten...ÄR SÅ JÄVLA LEDSEN O VET INTE HUR LÄNGE JAG SKA ORKA DET HÄR!!!



Ska få psykologhjälp o träffa barnläkare som informerar om för tidigt födda barn. O gå över på avdelningen o se på de riktigt små bebisarna. Är en stor karusell det här o jag tror fortfaranade att jag drömmer. Det här händer inte på riktigt.



Min underbara snälla goa sambo är fantastisk o jag vet att barnen har det bra hemma m honom. O vet ni vad han gjorde igår? Åkte o köpte en alldeles ny laptop t mig så jag ska ha ngt att göra när jag ligger här. Så himla snällt av honom! Barnomsorgen har vi också fått massa stöd av. Äntligen. Daniel ringde o sa att jag var inlagd o de frågade bara vilka tider vi ville ha så vi fick 9-16 mån - tors. O timmie som inte har fritids skulle få det också t kl 16 e skolan. Fredagar ska de vara lediga. Skönt att det löste sig så daniel får jobba lite. Det behöver han. Fruktansvärd situation för honom också!



Antar att jag kommer göra hundratusen inlägg om dagen nu o funderar ev på att öppna en blogg just för den här tiden men vi får se. Spekulationer kring varför det bivit såhär är hematomet jag haft. Den gamla blödningen. Har ju varit min skräck att det skulle reta hinnan så den t slut går sönder o det kan vara det som hänt. Eller så är det bakteriell vaginos då man har sett ett samband mellan detta tidigare. Vi komner förmodligen aldrig få veta vilket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar