fredag 25 februari 2011

Sömnlös, ledsen o orolig...

Sömnlös, ledsen o orolig... (Sep 10) Publicerat fredag 25 februari 2011 04:20

Här ligger jag. Ensam o ca tio mil hemifrån. Somnade runt 22:30 o sov t ca 02 o sedan dess har jag legat vaken. Har kommit mer vatten. Inget under dagen men så brukar det ju vara. Har ju tyckt att magen varit så liten det senaste o det beror naturligtvis på att där inte varit så mkt vatten. Har ju varit bra på mätningarna innan men däremellan kan det ju varit mindre precis som de senaste dagarna. O ibland kan jag känna bebis väldigt väl o att det liksom blir små gropar i magen där inget vatten fyller ut... Känner mig så himla rädd o förstår inte hur detta ska gå! Än så länge är det tydligen bättre m bebis i magen utan vatten (blir aldrig helt utan då det fylls på hela tiden men som sagt kan "han" inte träna lungorna o får lite problem m att röra på sig. Det sistnämnada brukar dock inte bli några större problem utan kan tränas upp m sjukgymnasitik. Lungorna däremot är ju viktigt. Dock visade mätningen igår på att det fanns hyfsat m vatten ändå. Tillräckligt för att det ska gå att träna andning o vi får hoppas att det aldrig understiger gränsen o att bebis kan ligga därinne ett tag till. Gissar att de väljer att sätta igång från v 25+0 om det är på tok för lite vatten. Ska ju träffa barnläkare imorgon (idag) o få mer info. Känns skönt. En dr berättade att bebisarna som föds den här tiden är så ömtåliga så lungan kan punkteras bara av att man lyfter dom... Tänk. En så liiiiten bebis som ligger i respirator m slangar o grejer överallt. O som man inte får ta i. Inte amma. O som ständigt pendlar mellan liv o död. Är ju så otroligt mkt komplikationer som ställer till det. Hjärnblödningar o infektioner.Blodförgiftning är tydligen inte ovanligt. O problem m tarmar o.... så himla mkt som kan gå fel. O tänk att få ha bebis hos oss ett tag för att det sedan inte ska gå längre... Att han inte orkar kämpa... Fh så ledsen jag är. Ska inte måla fan på väggen, mirakel har hänt men vi har inte direkt oddsen på vår sida!



Dr vill sätta mig på Fragmin, blodförtunnande så jag inte får proppar när jag ligger såhär o jag känner mig så kluven. Har ätit blodförtunnande, då en annan sort o lägre dos i början av den här grav o då jag väntade caspian o då fick jag ju massa blödningar. Små "påsar" som samlades inne i magen m blod. Därför är jag tveksam t om jag vågar. Iaf den närmsta v el kanske två till. När det är som allra mest kritiskt. Diskuterade m läkaren som förstod mig men som ändå ville att jag skulle veta att de har sveriges bästa läkare vad gäller det o det är hon som infört detta när man är gravid o sängiggande m mkt goda resultat. Några proppar vill jag inte ha såklart men jag tycker väl att jag ändå är uppe såpass att det inte ska vara så farligt. O jag kan ju faktiskt röra på benen då jag ligger i sängen! Ska prata om det lite mer o låta läkarna ta ställning. Jag litar på dom.



Måste försöka sova nu. Om jag ska orka m allt vi har framför oss. Ska bli så himla kul att träffa barnen imorgon!



Hoppas ni sover gott där hemma i era sköna sängar m era famijer tätt intill! Njut lite åt mig också. Man kan aldrig ta ngt för givet här i livet...



Liten update! (Sep 10) Publicerat torsdag 24 februari 2011 13:47

Har precis träffat förlossningsläkaren som gjorde snabbt ultra o tog prover. Bebis har lite fostervatten men uppskattningsvis inte under 50 vilket är en liten gräns för när de får svårt att träna lungor o så. Inte bra men heller inte katastrof. Tog prov på tappen för att se så bakterierna är borta o att inga andra bakterier spökar. Ny temp ska tas kl 16 men tydligen kan cortisonet vara en förklaring t den ngt höga tempen förut. Infektionsprovet låg under åtta o då finns eg inget som talar för en infektion.

Imorgon ska vi träffa barnläkare o få information om vad vi kan vänta oss o hur de behandlar så här tidigt födda barn. Är medveten om att det finns en anledning t alla gränser de satt hit o dit men det är inte alltid det man vill höra när man frågar saker. Tex skulle de inte ta ut bebis nu om hjärtfrekvens el ngt sjunker. Om man ser att bebis inte mår bra gör man inget. Inte förrän v 25+0. Drygt 1,5 v till. Jag hoppas så vansinnigt mkt att vi passerar den gränsen o att jag får flyttas t skövde v 27+0 o att bebis inte kommer förrän runt v 33. Mirakel har skett förut!



Nu ska jag försöka sova. Välbehövligt m tanke på allt som hänt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar