lördag 26 februari 2011

En lugn natt!

Har sovit gott inatt! Bara varit vaken en gång o gått på toa. Lite mindre vatten under natten men det kom en skvätt när jag gick upp. Natten till igår sov jag bara några få timmar men kände mig ändå inte så trött igår. Var väl cortisonet som höll igång mig kan jag tro!

Daniel o barnen o mammma kom hit igår o det var skönt m lite sällskap även om jag var ledsen väldigt mkt. Hela förmiddagen innan de kom grät jag o kände att jag inte orkade prata m ngn. Inte likt mig alls men allt det här är så fruktansvärt påfrestande. Så jag bloggar så ni kan läsa här istället. Mamma har sovit här inatt iaf o det känns skönt att ha henne här!

Jag o daniel fick prata m barnläkaren som informerade om prematura barn o fick veta att om bebis föds den här v, 23+ ngt (vilket är första v man räddaar barn här, v 22+0 i norra sverige) har "han" 50% chans att överleva. O då m div handikapp som kan vara lite grövre. Cp-skador är inte ovanligt eftersom de ofta får hjärnblödningar de första dagarna. Går vi en v till, v 24+ ökar chanserna t 60% överlevnad o den siffran ökar för var dag som går. O risk för handikapp minskar. Kommer vi bara in i v 28 ser allt ganska ljust ut så det är vårt mål nu!!! V 23+4 idag o vårt första delmål nåddes igår då det gått 24 h sedan jag fått cortisonet o bebis har fått god hjälp av det. Nu hoppas vi på många dagar till m bebis i magen! Skulle "han" födas snart får vi bo på ronald mc donald som ligger här utanför o där kan barnen vara med lite mer. Men jag hoppas inte. Hur mkt jag än vill träffa dom ligger jag hellre ensam här på ett rum än där nere m bebis här uppe o inte har en aning om hur det går o bäva för att de ska ringa o säga att ngt allvarligt inträffat. Ganska vanligt den första tiden att man kastas mellan hopp o förtvivlan m de små bebisarna! D o barnen kan nog inte komma förrän nästa fre så det blir en hel v utan dom men vad göra?!? Tur att vi har telefon! Vi passsade på att kramas o mysa igår när de var här så lite mys har jag fått:)

Tempen har hållt sig nere o inget talar för infektion. Har blivit satt på fortsatt antibiotika i förebyggande syfte den mest kritiska tiden fram t v 25+0 då de ser infektion som största hotet. Sen kan det ju hända att en förlossning sätter igång hux flux då det finns lite vatten o kroppen kan reagara på det men det hoppas vi inte! Finns inte i mmin värld att jag skulle kunna föda barn nu!!! Lär bli en chock när det väl sker då jag inte är redo för det. Finns ju en anledning t att man är gravid i 40 v o hinnner ställa in sig på kommande förändring. Skulle gjort ultra igår för att mäta vatten men dr hann inte o jag är glad att jag inte vet på sätt o vis. För visar det sig att det inte finns vatten gör man ändå inget. O det tar aldrig helt slut utan fylls på hela tiden o än så länge har bebis det bäst i magen utan vatten än utanför ändå. O sista ggn de mätte vatten var det inte under gränsen o det har inte ökat på vattenmängd sedan dess så förhoppningsvis är det fortf hyfsade mängder. Även om magen sjunkit ihop o man tydligt kan känna bebis därinne...

Nu ska jag o mamma äta frukost. Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar