onsdag 27 april 2011

Nervöst!

Shit! Jag har suttit m Sander i lite drygt 1,5 timma o när vi skulle lägga tillbaka honom i kuvösen bestämde dom sig för att byta mössan o cpap då den satt lite tokigt. Tog av den när han var hos mig o sedan fick jag lägga över honom - utan massa slangar o sladdar (!!!) i sängen. Där fick han sedan ligga ca 5 min utan ngn andningshjälp överhuvudtaget medan de tvättade ansiktet o grejade med honom. Herregud! Vår bebis kan andas alldeles själv!!! Jag tyckte det var läskigt att stå bredvid o stirrade på syresättningen men han låg mellan 85-90 vilket är klart godkänt:-) Om ngn/några dagar kanske han får vara utan små korta stunder när han är hos oss o det ska bli så skönt att slippa allt det där trasslet.


Äntligen har de tagit blodprov på mig också för donation. Pumpar mellan 2-300 var tredje timma (inte på natten - då sover jag så länge det bara går) o frysen börjar bli full säger dom;-) Den tidiga mjölken sparas till oss ifall det skulle behövas om jag blir sjuk el så o det är ju den bästa så det är bra att vi får behålla den själva. Har ingen aning om hur mkt de anser att vi själva ska ha som reserv men det lär hursomhelst bli en hel del för donation. Vad jag vet har jag varken hiv el hepatit (peppar peppar) så jag ska nog få lämna utan problem. Sander har fått 9 ml/timma idag o ikväll ska det nog höjas till 10. Alltså får han lika mkt på ett helt dygn som jag pumpar en gång. De andra 6-7 gångerna blir liksom över. Drygt 1,5 liter över per dag mao! Inte alla som har så lätt att få igång produktionen o har så mkt mjölk o det är tråkigt att det ska ligga så mkt prestige i det. Alla är vi olika men huvudsaken är att man gör så gott man kan. Mer än så kan man inte göra! Jag är bara glad att jag kan hjälpa till! Huruvida jag kommer fortsätta pumpa o donera när jag kommit hem o har fyra godingar att ta hand om o skörden i antågande återstår att se. Nu ska det ändå pumpas o då kan jag göra det ordentligt:-)


Han vägdes nu ikväll utan cpcap o hela fadderullan o han vägde 1680 el ngt sånt. Snart tillbaka på födelsevikten som var 1745 g. Det är inget man strävar efter. Vikten spelar ingen som helst roll nu. Bara han får all näring han behöver. Var ju många dygn då han var så allvarligt sjuk som han knappt fick ngn mat alls o han ligger fortfarande långt under vad han skulle kunna äta vid 32+1 som han är idag men de säger att det inte finns någon som helst anledning att bry sig om det. "Normala" bebisar den här v ska äta ungefär 40 ml/mål så ni förstår att han ligger lite efter vad gäller det. Men som sagt. Ingen fara på taket. Han får det han behöver via droppet vilket är väl uträknat så det går ingen nöd på honom vad gäller den saken!


Ska sätta mig i föräldraköket o äta ngt o se lite på tv. Hoppas på att somna i tid ikväll. Imorgon blir det nog ultra på hjärnan o det är lite oroande. Finns inget alls som tyder på att han skulle ha ngn hjärnblödning - det är bara ren rutin som görs på alla bebisar födda före v 32+0. Att han syresatte sig så dåligt första timman är ingen fara enl dr då bebisar "är gjorda" för att klara det, allra helst prematurer o det är ganska sällsynt att de får hjärnblödningar när de är födda "så sent" som Sander. Betydligt vanligare hos extremt prematura barn. Dessutom brukar man se att de får blodtrycksfall o så om de får hjärnblödningar o han har inte visat några tecken på ngt sånt alls. Enl sköreskan som jobbade idag skulle det nog vara en gammal blödning som uppkommit redan i magen isf men det är inte heller så vanligt. MEN man kan aldrig vara säker - därför känns det som sagt lite nervöst. Ska bli skönt att få det gjort iaf!


Nu blev det långt inlägg igen om typ skit o ingenting. Tänker ibland att jag inte längre skriver så mkt om barnen därhemma men det betyder inte att jag saknar dom mindre. Bara att det här liksom är Sanders blogg på ngt vis o jag har inte tid att skriva så mkt längre. Då blir fokus på honom. Tror jag ska åka hem fre em iaf o sova t lördag o det är ju inte länge kvar!


Trevlig kväll!

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det är toppen att du vill donera all den mjölk som blir över. Keep on pumping liksom :) Håller också med om att det är fruktansvärt tråkigt att det ligger så mycket prestige i amningen överlag. Alla vill inte ens amma och det tycker jag att man får avgöra själv. Jag vill, men har inte haft tillräckligt till mina barn och de blev friska barn av dem ändå trots mest ersättning.

    SvaraRadera