torsdag 28 april 2011

Sander klarade sig ok...

...utan cpap! han låg bra i syresättning i stort sett hela tiden. Fick lite syrgas vid sidan bara. Så brukar man göra när man tar loss cpapen i början. Mådde lite illa e att vi flyttat över honom men sedan låg han runt 95 i syresättning i ca 25 min innan han dippade lite o sjönk till 84. Då fick jag lägga honom vid mitt bröst o så satte vi dit cpapen igen. Var skönt när den var på plats för jag var lite nervös hela tiden när han inte hade den... Tänk att han kan andas själv en hel halvtimma! Eller ja... han andas själv hela tiden men får lite hjälp m att trycka ner luften i lungorna bara. Han kommer nog behöva cpapen ett tag till men han har ju ingen syrgas på så det gör inget att han har den. Inte skadligt på ngt sätt. Vid den v han är nu ska han ligga mellan 91-95 % i syresättning o han ligger där i stort sett hela tiden. Ibland sjunker det ngt lite när vi byter blöja o så men han hämtar sig snabbt igen. Ofta ligger han tom högre o att det står 100 % händer ganska ofta! Det är bra:-)




Foten var fortf svullen ikväll så de tog bort pvk:n. Nu hoppas vi att de inte behöver sätta en ny o att han klarar sig m matmängden. Droppet är bortkopplat nu så i skrivande stund har han bara matsonden o cpapen. Precis som många andra prematura bebisar. Inget konstigt alls:-)




Ska äta lite nu innan jag pumpar sista ggn för ikväll. Sen får vi se när jag vaknar av sprängfulla bröst inatt. Skönt att jag ligger så nära Sander så jag kan gå in till honom o pumpa även på natten. Då får jag kolla läget lite nattetid också:-) När jag sover hemma kan jag ju slå en pling o höra hur allt går. Kan väl hända att det blir både ett o två samtal hit men det gör inget. Jag är nog inte den enda mamman som ringer för att höra hur min bebis mår!




Proverna jag skrev om var bra. Han har inga bacillusker med sig från Göteborg så nu får vi röra oss helt fritt o ställa in mjölken o så själva. Så snart det blir ledigt i "tysta rummet" flyttas vi in dit o då får vi dela rum med några andra små bebisar. Kan ju alltid hoppas att det är där Micke o Annika ligger!




Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar