tisdag 26 april 2011

Rask promenad!

Har precis varit ute o gått en promenad i snabbt tempo runt sjukhuset. Shit så skönt det var! Blev alldels genomsvettig så nu får det bli en dusch. De första dagarna jag fick gå fritt kände jag att jag inte riktigt orkade o fick träningsvärk för ingenting men nu känns det som att jag har lite kondis trots allt. Klart jag inte är i topptrim men jag orkade gå på ganska bra om jag får säga det själv;-) Kanske fick jag lite hjälp då vi bodde på ronald o hade en liten bit att gå till sjukhuset. Där fick jag ju lite automatiskt om man säger så!


Har suttit med finaste Sander på bröstet nästan två timmar idag. Han syresätter sig superbra o ligger mellan 90 - 100 % hela tiden. Utan syrgas m bara cpap. Inte illa mina vänner! Några dagar till kommer han nog behöva trycket från cpapen för att det inte ska bli så jobbigt för honom men sen är nästa steg att ta bort den under ngn/några timmar när han är hos oss o "träna" bort den för att kunna övergå till grimma m syrgas. O inom en ganska snar framtid kommer han förhoppningsvis komma över till vattensäng om han klarar hålla temperaturen själv. Då blir allt så mkt lättare! I gbg låg han i öppenvårdskuvös då han var så svårt sjuk o de lätt skulle kunna sköta honom men här ligger han i en "vanlig" o det är lite knöligare att byta blöjor o så när man bara har två små hål att stoppa in händerna i. Var ganska smidigt att lyfta över honom till mig nu när han inte hade så mkt slangar o elektroder överallt. Iaf om man jämför m respiratorn då de var tre st för att hålla reda på allt!!! När man lyfter i honom känns han ändå väldigt liten. Åh så glad jag är över att jag fått sitta med honom alldeles ensam en stund idag. Vi pratade lite om vilken kämpe han är o så sjöng jag några vaggvisor för honom. Sjunger hellre än bra men det får han helt enkelt lära sig att stå ut med;-)


Under tiden jag legat på sjukhus har jag fått veta att två av mina nära vänner ska få barn i höst/vinter. Ska bli så himla mysigt att få tillbringa mammaledigheten tillsammans med dom. Jag har gått hemma så länge nu o det är inte så många som skaffar ett fjärde barn så många av mina vänner jag umgåtts m tidigare under "ledigheten" har börjat arbeta igen. Men jag gläjder mig verkligen m vännerna o önskar dom all lycka!


Pumpdags o dusch. Räknade ut att Sander äter så mkt på ett dygn som jag pumpar på en gång om jag pumpar lite mindre... Haha. Det blir en jädra massa mjölk över m andra ord. Jag hoppas så himla mkt att jag får donera. Skulle kännas bra i hjärtat att kunna hjälpa de små liven som ligger här o kämpar!


Tusen tack till er alla för fantastisk stöd under den här svåra tiden! Det betyder så mkt för oss. Får så många mail hela tiden från kända o okända som skriver så fint. Mkt handlar om att ni beundrar mig o att ni tycker jag är så stark vilket gör mig glad - MEN jag är helt övertygad om att ni alla hade klarat det precis lika bra som jag gjort. För sina barn gör man allt! O se vilken belöning jag fick till slut. Det var värt varenda sekund i sjukhussängen kan jag lova:-)


4 kommentarer:

  1. Här sitter jag med gråtklump i halsen och tårfyllda ögon... Du berör en hel massa när du skriver dina inlägg Malin, och Du ÄR verkligen beundransvärd! Du har tagit allt det jobbiga bit för bit och steg för steg. Du har kämpat mot målet och hållt dej fokuserad och stark. Du är otrolig och hela din familj med. Mysigt det lät med Sander och vaggsångerna. Tror faktiskt att han gillar sin mors stämma en hel del ja =P På tal om din kondis. Glöm inte att du gått "rundan" med mej här ute så gott som vareviga dag. Du vet; "Ett steg var..." minns du?! =P Jag har tagit ett litet steg för Dej & Sander, och ett lite större steg för lilla Mej. VARENDASTE dag, det du! Inte undra på att du har kondis då heller =P Grattis till dina vänner som väntar =) STOR kram <3

    SvaraRadera
  2. Så härligt att höra att allt går bra för er, Sander är en riktig kämpe!!
    Saknar dina mail, men förstår massa att du måste lägga all din tid på alla dina fyra små guldklimpar!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Läste just annonsen i Nlt, så fiin =)

    SvaraRadera
  4. Befriande trevlig läsning, kramar Stig

    SvaraRadera