tisdag 31 maj 2011

Just nu...



...ligger Sander med syrgasen avstängd (!!!!!) o syresätter sig t 100%. Visst är det underbart?!?!?!

Undra jag hur det är med den där BPD-diagnosen idag nu när allt trots allt verkar helt annorlunda mot förra veckan. Han lär säkert behöva syrgas ett tag då det är vanligt att behovet ökar när de kommer ur cpap men klarar han sig på så lite, o till o med inget alls just nu ser det väl ändå ganska lovande ut tycker jag. Jag är däremot lite rädd för hur det ska gå att ta bort cpapen så mkt som vi ska göra nu men vi får hålla tummarna o hoppas på det bästa. Är inga höga tryck han har o det pendlar mellan 2,5 o 4,5 ungefär. Kl 18 ska han ur cpap i läggas i grimma igen i tre timmar. Hoppas han inte blir så ansträngd. Nästa gång blir under natten o då får personalen sköta det.

Ögonläkarna har varit här o kollat hans ögon o det såg fint ut! Ska göra en till undrsökning om två veckor. Tillhör rutin på premisar. Sander är ju inte så extremt tidig men han har däremot syrgas vilket påverkar ögonen en del. Både jag o d har ju glasögon så förr el senare får han det nog ändå men vi hoppas att det dröjer många år än.

Han har stått stilla i vikt ett tag nu o vi frågade dr om det förut. De är inte alls oroliga för det utan säger att det förmodligen beror på att han står på Impugan, vätskedrivande. Varannan dag får han det o då kissar han hur mycket som helst. Vore väl konstigt om det inte märktes på hans vikt m tanke på att han är så liten! Igår vägde han 2275 g men har varit uppe på 2295 för några dagar sedan. Får se vad vågen visar ikväll! Längd var 47 i onsdags så han börjar bli lång! Är nästan som en "vanlig" bebis nu ju. Samma rörelser o skriker så det dånar ibland hahaha. Härligt att höra tycker jag.

Amningen har funkat fint idag o han har tagit bröstet alla mål. Ibland äter han mer, o ibland mindre. Beror lite på hur pigg han är. Sondar det som saknas. Gissar att det snart är slut på friden så jag inte längre får sova över ett mål på natten. Måste ändå pumpa så det blir aldrig mer än max fyra timmars sömn. Han är så himla snuttig o de har svårt att få tyst på honom gm att bara sonda. Har ju varit med förr hahaha så jag vet ju hur det är m de små liven;-) Ingen ro o ingen vila - men ack så underbart ändå:-)

Var roligt att träffa mamma o madde en stund o vi åt lunch tillsammans o spanade lite i affärer. köpte faktiskt ett par skor. Var välbehövligt kan jag säga. Inte det roligaste jag vet att shoppa (till skillnad från min svärmor som är gaaaaalen i skor haha) men nu gick det snabbt o lätt att hitta ett par som var ok. Dessutom väldigt billiga. Då blir finansministern nöjd;-)

1 kommentar:

  1. Ellinore Tång31 maj 2011 kl. 18:39

    Härligt att han "kan" skrika redan, hmm... Charlie har inte börjat med det än.... han grymtar bara fortfarande. Men man kanske ska vara glad så länge skriket håller sig borta? ;-) fast lite konstigt känns det ju...

    SvaraRadera