fredag 3 juni 2011

Hej o hå!

Liten grisnäsa med duoderm-tejp på som skydd mot cpapen.
O så bjuder vi på lite sömngrus. Jag får skämmas för att jag inte tvättat honom... I dagsljus är ögonen ganska ljusa, o blåa:-) Håret är inte så mörkt heller så kanske går han på tjejernas linje trots allt!



Shit så fort tiden går vissa dagar! Har inte hunnit m nånting alls idag känns det som. Mer än amma, duscha, äta frukost (10:30...) o amma lite till. Har fått fri amning nu o jag har bestämt mig för att låta vågen vara. Skapar bara en stress att hålla på o kolla varje mål hur mkt han får i sig. Han är så duktig på att äta o talar om när han är hungrig så jag tror nog att det ska gå bra ändå. Vi har ju den dagliga vägningen att förlita oss på o han har ju inte ätit för lite ett enda mål sedan amningen kom igång ordentligt. Är nackdelen m all övervakning här. Man blir så beroende av den o har svårt att släppa taget! M de andra har jag aldrig ägnat en tanke åt att de inte skulle få i sig tillräckligt o det hade jag inte gjort m Sander heller om allt varit som vanligt. Ang maten är det ju inget konstigt. Det är ju inte där hans "sjukdom" sitter även om barn m bpd brukar ha problem m just den biten. Men den diagnosen har jag lagt bakom mig nu eftersom han inte haft syrgas (mer än 20 min inatt) på över två dygn. Den kvarstår nog om ni frågar läkarna men det verkar inte alls som att han är så sjuk som de sa ju!

För att återgå till övervakning så kommer jag ha väldigt svårt att vänja mig av m övervak på saturation på skärmen. Blir lätt att man stirrar på siffrorna där hela tiden. Nu dippar han väldigt sällan, för att inte säga aldrig, (peppar peppar) o gör han det hämtar han upp sig m en gång alldeles själv. O för det mesta när det larmar (gör det om han går under 91) är det för att han är på väg att rapa, bajsa eller för att kurvan är dålig o inte tillförlitlig. Ska be att de sätter på besöks-skärm när jag har honom på rummet så jag får vänja mig långsamt vid att inte ha den kontrollen. Då är han uppkopplad o de ser siffrorna i receptionen men jag slipper fokusera på det o kan se på hur han ser ut istället. Är ju återigen så man gör m friska barn o vi skulle nog se på Sander om han sjönk en längre stund. Lika bra att börja vänja oss redan nu eftersom vi inte har så mkt kontroll när vi är hemma! (även om jag skulle önska det...)

Var en annan dr som rondade idag o hon berättade att hon jobbade i göteborg när vi låg där. Typ första, andra dagen. Jag känner igen henne men minns inte att hon var där. Hursomhelst så sa hon att hon blev så himla förvånad när hon läste om Sander i journalen. Kunde inte fatta att det var samma bebis o att han nu mår så bra!

Han ligger i cpap nu men ska ur t nästa måltid igen. Vet inte riktigt hur många timmar han var ur förra dygnet men kom upp i sina 12 timmar iaf. Nån gång var han ur nästan 5 timmar på en gång o några ggr bara för att äta. Känns jobbigt för honom att hatta så fram o tillbaka men det märks på honom att han blir lugn när han kommer i den o det talar väl för att den behövs lite fortfarande. Jag är rädd att det ska gå för fort o sedan bli bakslag så jag tycker det är bättre att ta det i lugn o ro. Nya prover togs idag för att kolla hb o det hade äntligen stigit o var 109 idag:-)

Ska äta lunch nu o sedan hoppas jag på att få in sander på rummet en stund. I em kommer Majsan o då ska vi ut i det fina vädret lite. Hon skulle hoppa in hemma på vägen o ta m sig lite saker t mig eftersom d o barnen inte kommer i helgen. Bl a en bakform har jag beställt så jag kan baka. Är så sugen på grädde hela tiden o varje dag funderar jag på vad jag ska äta så jag kan få lite grädde... Pannkakor har jag ätit typ varje dag nu (som efterrätt haha) o det är inte utan att jag börjar bli less på det. Undra jag om man kan få cravings lite i efterskott när man ammar istället för under graviditeten? Kan verkligen inte låta bli det o imorse tog jag tom en skvätt vispgrädde på krämen... Hahahaha! kanske är det så att kroppen behöver det o jag kan ju äta det m gott samvete. Än så länge.

Ha en bra dag allihop!

1 kommentar:

  1. Jösses så gullig man är då! Stora fina ögon! Vad GLAD jag blir,vilka framsteg Sander gör!
    Helt otroligt så snabbt! Sänder massa kramar o önskar er en fin helg<3<3<3

    SvaraRadera