lördag 4 juni 2011

Miljöskadad!

Herregud! Igår kväll kom det in en ny, sjuk bebis på vår sal. O jag kunde inte sluta stirra. Tyckte hon var GIGANTISK! Tänkte mig att hon var flera månader. Minst. Det var hon inte. Hon var född den 31 maj. O vägde typ 4800 g. Så himla stor i mina ögon nu när jag bara har lilla Sander att jämföra med! Har inte pratat m mamman men hörde när de pratade om bebisen förut. Vet inte vad felet är på henne men hon har elektroder o slangar o grejer överallt. Precis som Sander hade. Är så himla glad att vi har passerat allt det där o att vår bebis numera är i stort sett sladd-o slangfri:-) Blev smärtsamt påmind om hur det var i göteborg när jag kollade på alla mätare på monitorn hos bebisen bredvid... Usch. Så mkt vi gått igenom den senaste tiden. Förra veckan började jag faktiskt tänka så där som man har läst att människor i kris gör. Jag liksom bara väntade på att jag skulle vakna upp. Att allt det här bara var en mardröm. Att det inte hänt på riktigt. På ett sätt känns det som att det bara är en dröm men på ett annat är det så smärtsatmt verkligt alltihop. Tur att mardrömmen inte längre är så hemsk utan faktiskt börjar bli en ganska trevlig dröm:-) Snart är det 5 månader sedan jag blev sjuksrkiven ord säng i hemmet. Jag har alltså inte levt ett normalt liv på hela detta året!!! Men men. Huvudsaken är att Sander blir frisk o han är på god väg!

Inatt låg han lite snålt i saturation en stund o bsk vred på syrgas t 24 % men då gick han upp t 100 på en sekund så hon stängde av den igen. Han har alltså varit utan i över tre dygn nu om man bortser från de 20 min han fick häromkvällen. jag får nypa mig i armen flera gånger om dagen. Kan inte fatta att det är sant! Nu ligger han i cpap men var ur mellan 4-8 på morgonen. O vid nästa måltid ska han komma ur igen o då ska han vara med mig på rummet igen. Får se hur det blir m baket jag planerat in. Kan bli svårt att hitta en lucka att hinna med det! Har tänkt bjuda Micke o Annika på moussaka om jag hinner o då vore det ju gott m kladdkaka t dessert:-)

Ssk som jobbar tycker att Sander ser så fin ut o ska kolla på ronden om han inte får vara lite mer ur cpap. Tror det är ngn enstaka gång vi lagt i honom för att han behövt det, annars är det jag som fegat o inte vill att han ska pressas för hårt. Men förra dygnet var han ur runt 15 timmar så jag tror han snart är redo för att slänga ut skiten en gång för alla. Åh så härligt! Är inga ord läkare idag men på mån får vi se vad som sägs. Förhoppningsvis får vi läkarsamtal då också o lite mer besked om när vi kan få åka hem. Jag hoppas fortfarande på midsommar men det kanske dröjer. Bara för att han blir av m cpap är det ju inte fritt att åka hem. Han ska ju vara stabil utan ett tag, o jag ska ha honom på rummet dygnet runt. Sedan ska han vara utan övervakning här några dagar också. Bland annat. Är en bit kvar att vandra men det känns så mkt lättare nu när han mår så bra!

1 kommentar:

  1. När vi låg inne och Signe hade gått upp till 2,5 kilo delade vi rum med en liten tös på 1,5 kilo. Plötsligt en dag fick vi sällskap av en ny liten dam på 5 kilo!!! Jag kunde inte heller sluta stirra. Man kanske inte får säga så om ett nyfött barn, men hon såg faktiskt grotesk ut. Hon var så tjock att det knappt gick att se ögonen på henne. Herregud så olika det kan vara och som vuxen kanske hon blir minst av alla tre, vem vet...

    Du har förresten tilldelats ett award från mig. :-) Gå in och kika i min blogg så får du se.

    SvaraRadera