fredag 17 juni 2011

Sander o hans sjukdom!

Alltså. Jag blir inte klok på detta. Olika läkare säger olika saker. Vem ska man lyssna på? Jag vill allra helst lyssna på den läkare som ger den bästa prognosen såklart men känner att jag vill få ngn klarhet i vad som gäller. Då vi hade läkarsamtal m P.H sa han ju att Sander hade Svår BPD vilket vi ifrågasatt ett antal ggr efter det. M tanke på att han är så frisk som han är borde den diagnosen inte längre stämma. Var säkert rätt där o då m tanke på att S uppfyllde "kriterierna" för att få diagnos men ganska snart e det blev han av m cpap o har väldigt lite syrgas. När jag frågade L.I sa han att han har BPD oavsett men att det inte spelar ngn roll för vår del mer än möjligtvis ur försäkringssynpunkt. O idag frågade jag T.? o han säger att S inte alls har svår BPD. Att han tycker vi kan anse honom som frisk i stort sett. Syrgasen tror de han blir av m inom den närmsta tiden o inhalationerna ska han ha kvar under vinterhalvåret för att han kommer vara lite känsligare då han var (observera att de säger var) lungsjuk när han föddes. Jag fattar inte. O orkar inte diskutera det nu heller. Huvudsaken är att S är så frisk som han är sen får vi se hur det blir i framtiden. När han blir av m syrgasen osv. När vi vet det kanske jag kan ställa frågan igen o hoppas på ett ordentligt svar. Jobbigt att de alla säger olika hur som helst o så ska det eg inte vara. Den sistnämnda läkaren är väl den som haft S minst. Kanske det spelar in men å andra sidan ska han ju vara väl påläst ändå. De rondar ju om alla barn varje dag så även om han inte haft S har han ju hört talas om honom en hel del. Nog om det.

Vad gäller försäkringskassan o hjälp för mig under skörden är det en hel djungel att ta sig igenom. Verkar tyvärr som att det inte går att lösa ändå. E som vi tänkt ha hemma som hjälp är inte berättigad ersättning då hon inte arbetat heltid de senaste 8 månaderna. Så det faller på det o inte på att fk inte vill hjälpa oss. Men vi får väl fundera lite till o se om vi kan hitta ngn lösning. Vi kommer kunna överlåta tillfällig föräldrapenning iaf åt ngn utomstående så om ngn har ngn bra barnflicka på lager som kan tänka sig att avstå sitt eget arbete ett tag är vi intresserade;-)

Har en liten bok som heter "född för tidigt" som jag beställt från pytteliten o i den har sköterskorna skrivit några rader om S. Så roligt att ha kvar i framtiden! Till exempel skrev vår ansvariga ssk såhär:

Hej Sander!
Jag heter E och har varit ansvarig sjuksköterska för dig o din familj under tiden du legat här på NÄL. Du fick vara på barnsjukhuset i Göteborg din första vecka i livet, och när du var 8 dagar gammal fick du komma tillbaka till NÄL. Då var det en doktor och jag som hämtade dig i Göteborg, och vi fick åka ambulans med dig. Du låg i en liten kuvös i ambulansen och den resan gick jättebra. Då var du "pytteliten" och nu har du blivit så stor att du snart skall få åka hem med din mamma till din pappa och dina goa storasyskon.
Du är en ganska envis liten kille och det är bra. Jag tror det kommer gå bra för dig i livet Sander!
Kram E

O såhär skrev C:
Hej lilla gullunge!
C.A heter jag och är en av de som fått förmånen att träffa dig såhär i början av livet. Jag har fått se dig i några olika skeden alttifrån när du var ganska ny hos oss på avdelningen och låg i kuvös på enkelrum tills att du nu bor med mamma på föräldrarum och snart ska få åka hem till resten av familjen. Du har varit så duktig trots din tuffa start i livet och har överraskat alla som har fått lära känna dig.
Önskar dig varmt lycka till i framtiden och jag är övertygad om att du kommer klara dig fint!
Kram / C

Visst är de så gulliga som skrivit så fint! Har flera brev från andra sköterskor o som sagt. Det blir roligt att ha i framtiden. Vad gäller att beställa bloggen som bok gissar jag att det inte kommer bli av. Kollade på det lite o det skulle ju ta en evighet att kopiera in varenda inlägg o sedan beställa. Dessutom skulle det bli ett antal böcker då de inte har m så många sidor som detta skulle bli... Kanske ngn här inne är duktig på sånt o kan hjälpa mig? Skulle vara guld värt att ha det på pränt. Man vet aldrig m cyberspace o hur länge det kommer finnas kvar här...!

Ha en bra dag!

1 kommentar:

  1. känner igen det där med att alla säger olika, det fick vi oxå uppleva många gånger.... man blir så frutrerad.

    Va roligt att dom skrev i din bok! Jag fick ju en av Emmy o frågade om dom ville skriva i min... dom sa ja men det blev aldrig så tyvärr...

    SvaraRadera