onsdag 18 maj 2011

Natten har varit lugn...

Sander har sovit gott o inte gjort några dippar el krävt ovanligt mkt syrgas. Har legat mellan 24-28 % ungefär. En sak jag kommit på att jag glömt skriva om här på bloggen är trycket han har i cpapen. Egentligen är det inte syrgasen han är i störst behov av - utan trycket. Det som hjälper till att pressa ner luften i lungorna. När vi kom t trollh låg han runt 5 i tryck vilket är ngt högt, sedan har man sänkt till 4 som är ganska normalt o det har han klarat bra. När han gapar blir det "tvärdrag" o nån dag låg det runt 3 i stort sett hela dagen o han klarade det bra medan han en annan dag sjönk i saturation så fort trycket gick under 4,5. Lite olika beroende på dagsformen men han är hursomhelst ganska tryckberoende som de säger. O det kan man inte träna bort utan är en mognadsfråga. Eftersom han är/har varit lungsjuk är han i större behov utav trycket än andra premisar. Hoppas att lungorna snart blir bra o att han kan klara sig utan cpap. Alla slangar är så jobbiga tycker jag! Tur att han kan ta bröstet ändå. Annars skulle det dra ut på tiden ännu men om han först skulle "tränas" ur cpap o sedan börja träna amning. Jag är väl införstådd i att vi kommer bli här ett bra tag men det gör inte att jag längtar hem mindre. Är bara större o friska bebisar här o alla åker hem medan vi blir kvar. Snart ska väl Annika o Micke åka hemåt också. Kommer sakna dom!

Dags att duscha, äta frukost o förhoppningsvis hinna vara med på ronden. Halv tio ska Sander äta o då måste jag vara redo:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar