lördag 16 april 2011

Blev inte mkt klokare av ultra...

Dr var här o pratade lite o gjorde ultra för att kolla moderkakan. Jag såg då en svart kant bakom moderkakan som jag ifrågasatte då det inte brukar se ut så o svart på ultra brukar vara vätska i någon form. Hon sa att det inte behöver vara en blödning utan lika gärna kan vara blodkärl o sen diskuterade vi inte saken mer. Så det gjorde varken från eller till. (sådär poppis när jag ifrågasätter hela tiden o inbillar mig att jag kan lite om sånt här hahahaha) Men hursomhelst så sa hon att hon tyckte det såg bra ut. Bebis verkar må ok o det är det man går på. Några extra ctg idag bara för att ha lite mer koll. Ultraljud är heller inte så bra när det gäller att ställa diagnos ang moderkakan (ofta hör man de säga att det är ok på ultra men sen visar det sig vara moderkakan som är på väg att lossna iaf) utan man får mer gå på symptom o bebis välmående vad gäller det. Vid avlossning får man ont o magen blir hård o drar ihop sig o jag känner inget sånt som det är nu iaf. Hon förklarade också att det kan vara så att kroppen förbereder för förlossning o att det kan räcka att det går från 1 cm -1,5 för att det ska uppstå blödning från blodkärl. O det får man nödvändigtvis inte värkar av utan kanske bara lite molvärk som jag ju haft. De kan ju inte undersöka dels för att man är rädd att reta o sätta igång ngt o dels för infektioner så vem vet! Kanske är det ngt lite öppet ändå utan att jag märkt av det. Inte ovanligt som omföderska ju även om det kanske inte brukar ske såhär tidigt. Blir ingen bio för min del idag utan Majsan kommer hit o ser på film m mig på rummet istället. O det går ju bra det också. Känns mkt tryggare för mig att stanna här!

Håll tummarna för att det går några veckor till o att blödningen slutar! I ärlighetens namn har jag väl känt av en o annan sammandragning mer idag än jag brukar så det ska bli spännande att se! (dock så varar de inte mer än kanske 15-30 sek o gör inte ont alls o då brukar det inte vara ngt). Trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Go kväll vännen, sitter å halvsover i soffan, grejat m huset idag. Vi har snart bara ett "skal" kvar, efter detta väntar gjutning för att förbättra grunden mm. Så skönt m ljusare å varmare dagar = energi!! När får jag komma å hälsa på, jag vill jag vill!! Sköt om dig Malin, puss å kram Johanna P

    SvaraRadera
  2. Johanna: Du får komma när du vill! Nästa v har jag inte så mkt inbokat faktiskt o tar mer än gärna emot besök. Om jag inte redan fött barn då vill säga;-)

    SvaraRadera
  3. God morgon, hoppas du sovit gott! Hur ser måndag e m ut? Vilka besökstider är det? Kan onsdag å torsdag också.

    SvaraRadera