tisdag 12 april 2011

HIPP HIPP HURRA!!!

Vad är det för dag? Är det en vanlig dag? Nej det är ingen vanlig dag för bebis är 30 veckor idag HURRA HURRA HURRA!!!


Stort grattis till oss;-) SÅ glad över att vi kommit såhär långt. Om han skulle födas nu skulle han "bara" födas 10 veckor för tidigt. Lite skillnad mot 17 v som det var när vi kom t göteborg o de gav oss 50 % chans för bebis att klara sig... Eller ännu värre. Hade han kommit då vattnet gick hade han inte haft ngn chans alls. Nu ser allt betydligt ljusare ut och vi hoppas att lungorna kunnat utvecklats någorlunda trots bristen på vatten. Har läst lite olika siffror men igår såg jag att om de inte har vatten mellan v 17-22 får de svårt att klara sig när de föds. På ultra v 21+1 fanns gott om vatten, likaså dagarna därpå. V 22+2 typ fanns där också runt 75. (ska vara mellan 50-250) Inte förrän v 23+1 vi såg att där endast var små pölar (på dagen, när vi kom t göteborg var det ganska mkt igen) så har vi tur klarade vi oss förbi den mest kritiska tiden. Dessutom sa läkarna i göteborg hela tiden att så länge det inte blir helt tomt kan lungorna utvecklas litegrand o man har sett andningsrörelser vid några tillfällen. Allt annat ser toppen ut trots långvarig vattenavgång o även det är helt otroligt:-)


Ny viktskattning nästa vecka o då har bebis passerat 1,5 kg-gränsen om han fortsatt växa som förväntat. Inte sådär yttepytteliten längre även om han såklart fortfarande är väldigt liten. (mindre än hälften av medel-bebis) Timime, Linn o Caspian är födda v 37+0, +1, +2, alltså 3 v tidiga (men räknas inte som prematura då gränsen går vid 36+6) o klarar vi bebis i magen t v 34+0 blir det ju bara 3 v tidigare än dom är födda. Det vore underbart. Dit ska vi. Kom igen nu bebis så kämpar vi på fyra veckor till!!! (el kanske lite mindre om vi ska försöka få igångsättning några dagar innan. Jag velar vad gäller det o har svårt att bestämma mig. På sätt o vis vill jag gå t 34 v för att vara i mål men å andra sidan vet jag att de sätter igång 32 v på några andra ställen o vi har legat så länge o kämpat så det skulle vara skönt m ngn dag tidigare. Dessutom finns ju risker m navelsträngen o så när det inte finns vatten o jag vill inte riskera att ngt händer när vi kommit såhär långt. Enl Dag är det möjligt att sätta igång lite tidigare men Elisabeth verkar mer inne på 34 v så vi får se vad vi kommer fram till.)




I em kommer mamma o gunilla o det ska bli kul att träffa dom o komma ut o äta lite god mat o umgås. O sen har ännu en dag gått;-) Imorgon väntar jag besök från fina Karin:-)

6 kommentarer:

  1. Gött Malin! Vi ses i em. Kram!

    SvaraRadera
  2. Grattis Malin, det fixar sig. Klappa lite försiktigt på grabben också, han fyller ju 30!
    Stig

    SvaraRadera
  3. Hipp hipp hurraaaaaaaaaaa!! Så otroligt roligt...Två-Fyra veckor till nu då :) KRAMAR

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat! Kanoooon!=)
    Grattis till er allihopa så som ni har kämpat!
    Hoppas boken och chokladen kommer fram denna gången!
    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ett litet inlägg från mamma till dig och bebisen.
    ♥ ♥ ♥ Ville ha dig innan jag visste att du var på väg. Älskade dig innan du var född. Älskade dig ännu mer när jag såg dig. Såg ditt ansikte och blev förälskad. Jag skulle ge mitt liv för din skull. Barnen är livets under!

    SvaraRadera