fredag 15 april 2011

God förmiddag!

Slumrade en liten stund till men blev sedan väckt av bm då prover skulle tas 7:45. Känner mig ganska pigg ändå. Daniel o barnen är väl på ingång o jag väntar på att dr ska ronda. Hade några frågor till henne idag. Bl a har jag inte fått sjukskrivningen än som jag bett om i flera dagar. Dag har visst glömt bort det... O så ska jag fråga om huvudformen på bebis. Vet att jag läste om det för länge sedan men hade glömt det tills jag läste om det igår igen. Formen på huvudet kan tydligen påverkas vid långvarig vattenavgång o frågan är huruvida det rättar till sig igen eller inte. O så ska jag fråga om lungorna i vårt fall vs de bebisar som föds v 23-24. Borde ju typ vara samma sak då de inte har ngt vatten att tränas i när de föds för tidigt. Klart man hör att de oftare har förkylningsastma o BPD i högre grad än fullgånga bebisar men skulle det vara så att lungorna utvecklas bättre utanför magen hade de låtit honom födas för länge sedan eftersom det är det allt hänger på. Eftersom vi nu har kommit t v 30+3 borde ju riskerna vara betydligt mindre. Alltså jag förstår att han inte kommer ha topplungor o säkert behöva mediciner o så, kanske tom syrgas en längre tid men är så himla rädd för att han ska behöva ligga i respirator i många veckor o inte kunna andas själv alls... Nu är jag där igen. Måste sluta älta!!!


Uppdatering: En annan dr idag så jag sparar alla mina frågor till måndag istället då ord läkare är tillbaka. Ang huvudformen kan säkert Dag ta en titt på tillväxtultra på tis. Jag inbillar mig att det är extra bra att bebis har huvudet neråt då vattnet m tyngdlagens hjälp måste samlas där. Inte hela tiden såklart, på ultra ser man pölar lite här o var men det känns som att det är lättare för honom att få i sig när han ligger där nere iaf.


Ha en trevlig helg allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar