torsdag 9 juni 2011

Seg!

Idag har jag inte gjort mkt kan jag säga. Inte idag heller;-) Vaknade 9:30 o sedan dess har jag duschat men inte så mkt mer. Värmde en färdig lasagne t lunch o har på mig myskläder... Känner att det får vara så ibland. När jag har Sander på rummet är det så skönt att ha mjuka, sköna kläder så vi kan mysa riktigt ordentligt utan massa knappar o hårda grejer i vägen. Han har kräkts en hel del idag men jag upplever också att han ätit ganska mkt så det är nog därför. Syrgasen varierar mellan 0,025 l till 0,1 typ. Hursomhelst fortfarande små mängder. Natten till igår gjömde de (?!?) att ge honom inhalationer, o samma sak var det idag på fm! Har gått ca 9 timmar mellan inhalationerna o det ska inte gå mer än 6. Sånt slarv stör mig lite. Ok att det händer en gång (så länge det inte är livsviktiga mediciner) men inte två gånger på rad. O vi märker ju att han börjar kräva mer syrgas o blir påverkad av det så det borde skötas tycker jag. Nog om det. Ska gå o göra lite korvstroganoff nu medan Sander sover. Lämnar honom på rummet o en skylt sätts upp i receptionen på skärmen där det står "Ensam hemma" så de vet att de ska hålla ett extra öga!

Sander vägde 2465 g igår o det håller på sådär hela tiden! Lite upp o lite ner. Men mest står det ganska stilla. Iaf om man ser tillbaka en vecka. Hade bara ökat 100 g den senaste veckan. Dr säger att det är för att han får vätskedrivande, att han fått blod, men framförallt att han är sjuk o mkt energi går åt till att andas. De är inte oroliga över det i dagsläget o då är inte jag det heller. Men det vore kul om han kunde lägga på sig lite mer o bli stor! Sägs att barn m BPD som han har brukar ha lite problem m maten o det är säkert en kombination av alltihop. Att han är prematur, och att han är sjuk. Tror att det finns en del näring att tillsätta om det skulle behövas. De har ju koll på det o det är huvudsaken!

2 kommentarer:

  1. Malin...
    Hm...vilket slarv måste jag säga...att glömma inhalationer under en hel natt & på fm...det skulle du egentligen skarpt påpeka....vad har dom grejat med ist kan man undra...
    ang mat..tyvärr är det så att har man BPD så kan det jobbigt att gå upp i vikt & kan även vara mkt jobbigt att få i sig maten, då det gör barnen andfådda...alla barn är olika & Sander är ett underverk som gillar att ammas..njut..
    Melvin åt på flaska & sondades lite tills han var ca 6 mån, då slutade han att äta, tvärt...så numera har han knapp på magen & sondas, men äter ca halva måltiden på flaska...det funkar jättebra för honom & oss... Melvin har mkt svårt att gå upp i vikt..han är 2,5 år väger 8700 & är 72 cm..
    Härligt att du har din älskade son på rummet..Gläds med dig...
    Kram U

    SvaraRadera
  2. Jag har påpekat att det inte är ok. Har varit mkt slarv det senaste. Dels m allt plingande som var i onsdags men ingen kom in t vår sal, dels inhalationer som glömts bort, o ikväll kom de på att Sander inte ligger i befuktad syrgas som han enl ord från läkaren ska göra! I flera dagar har han ju legat i den "vanliga" utan att ngn tänkt på det. Sa t bsk ikväll att jag känner att det varit för mkt nu o att jag hoppas att det blir bättre. För vi måste kunna lita på att de sköter allt medicinskt. Det är inte vårt ansvar.
    O lille Melvin! Usch så jobbigt ni har haft det! Är det "bara" BPD som är hans problem eller har han andra diagnoser? Tänk att han hade cpap så länge! Hur gick det till? Protesterade han inte? Kan inte föreställa mig hur ni haft det. Eller jo... det kan jag nog eftersom vi levt i det vi också men inte under så lång tid o det hoppas jag att vi slipper. Nu närmar det sig 2 dygn utan cpap för Sander!!! Tänker på er ofta trots att vi eg inte känner varandra. Det är väl er jag har att jämföra med som varit med om samma sak. Vattenavg så tidigt är inte så vanligt tack o lov! Har inte hunnit svara på fl tyvärr men hoppas du förstår! Är glad att du skrev!
    Stor kram o tack för ditt stöd!

    SvaraRadera