onsdag 11 maj 2011

Puh!

Han fortsätter att skrämma oss lille Sander. Förut när vi varit o handlat o kom tillbaka berättade sköterskan att dr ordinerat provtagning. De hade märkt att Sander var kall om händer o fötter, var blek/grå o verkade tröttare än igår. O dessutom blev han trött e knappt en halvtimma när han var ur cpapen på förmiddagen o jag såg tydligt att han var ansträngd o bad sköterskan komma. Ska jag skryta lite fick jag beröm för att jag var så observant på det o tittade på honom o inte bara på siffrorna på skärmen. För dom har varit bra hela dagen. Syresätter sig fint o pulsen ok. Men man kan inte bara gå på det som dom säger utan måste kolla på barnen hela tiden o se hur deras andning o färg ser ut. Dessutom noterade jag att han inte blev arg när han kom i cpapen igen. Igår blev han skitförbannad o de säger att barnen protesterar när de inte behöver den men blir lugna när de känner att det är skönt att få lite hjälp. Så idag behövdes den nog. Min puls gick däremot upp när jag hörde om provtagningen o jag blev orolig. Igen. Men han har inte dimpat ngt i varken puls el saturation o det är goda tecken. O så hade han inte bajsat sedan kl 17 igår o det märks tydligt på honom när magen krånglar o han sjunker ofta tillfälligt när han tar i o grejar. Precis när jag skulle byta på honom o vi skulle tempa rumpan för att reta lite bajsade han som tur var så nu är det problemet ur världen. O proverna var bra så förhoppningsvis var det så enkelt. Om han fortsätter såhär ikväll tas nya prover imorgon men vi håller tummarna för att det lugnar sig nu igen! Han ligger på 23-25 % syrgas för det mesta o det är så skönt att det blivit bättre än det var för några dagar sedan:-)


Fick aldrig sett desperate igår så jag ska se på det nu o vila lite. Sedan gå ut o gå en promenad om jag hinner mellan pumpning. Sander ska inte komma ur cpapen förrän senare ikväll då han behöver vila lite så jag har en liten stund över:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar