tisdag 10 maj 2011

Tack!

Vill börja med att säga stort tack för alla grattishälsningar jag fått på mailen o sms idag! Ni är så gulliga allihop! Är ledsen att jag inte kunde vakna upp i min säng hemma o fira min 30-årsdag med min familj men det känns ganska ok ändå måste jag säga. Jag hade ändå inte orkat m ngn uppståndelse idag utan vi tar igen det när vi är hemma igen! Daniel o barnen ringde o sjöng för mig så fint imorse. Härligt!


När Timmie vaknade hade han tappat sin framtand. Han hade inte märkt det utan hittade den i sängen. Tänk att han är så stor så han redan tappar tänder...


Var m på ronden o det var väl inte så mkt nytt. Vi ska prova att ta ur honom ur cpapen 30-60 min om dagen men vara lyhörda för vad han orkar o inte. Det är inte meningen att det ska bli jobbigt för honom, då är det bättre att vänta lite. Dr är inte lika positiv som han var då vi hade läkarsamtalet o sa att vi får räkna med att han kommer ha ett längre behov av cpap än "vanliga" premisar eftersom han är lungsjuk. O att han kan behöva ha den läääänge till. Så vi lär bli kvar här ett tag framöver. Kanske längre än vi trott innan men det är inget att göra åt det!


Kanske lite mer än ni vill veta men fatta att jag inte längre behöver ha binda. Har haft det heeeeela graviditeten bortsett från några v runt 14-17 el ngt då jag inte hade blödning men sedan fick jag ny blödning o e det gick vattnet. O då räckte det inte m vanliga bindor utan sjukhusets gigantiska blöjor hahaha! Som de dessutom vägde i början på sjukhuset. Mycket ska man vara med om alltså;-)


Sanders mat verkar funka bra men vi väntar några dagar till m att öka på mängden o minska på tiden. Är väl inte så långt borta att han ska kunna äta på en halvtimma nu iaf eftersom det går på en timma i dagsläget. O då får vi mata m spruta o kan vara med lite mer. Han får drygt 300 ml/dygn o jag pumpar mellan 1,5-2 liter. O vi har fortfarande kvar mat i frysen från Göteborg som han får (trots att en hel del tinade på vägen o fick slängas) så allt det jag pumpat sedan vi kom hit har de frusit in för donation. Klart vi får ta av det om vi skulle behöva men eftersom jag har så mkt mjölk tror jag inte det. Skulle vara om jag blir sjuk el av ngn anledning inte längre kan pumpa/amma isf o det är ju bra att veta att det finns där!


Man får en liten peng för att man donerar. Är ju inte därför jag gör det men självklart är pengarna välkomna ändå. 150 kr/l blir det så ni kan tro att jag tjänat in en liten slant som lämnar 1,5-2l/dygn. Dessutom har de lagt in önskemål om att höja t 250 o det hoppas vi de får igenom innan det ska betalas ut t mig hahaha. Pengarna ska sparas till en framtida resa är min tanke:-) Mjölken är mest näringsrik i början så när Sander är tre månader får jag inte längre donera. O jag har inte tänkt lägga så mkt energi på det när vi kommer hem. Nu ska jag ändå pumpa o det kommer så mkt det kommer men hemma vet jag inte om jag känner mig motiverad att amma först o pumpa sedan. Iaf inte varje mål o framförallt tror jag det blir svårt att få tiden att räcka till;-) Men det är fantastiskt att det finns dom som gör det! Det behövs verkligen!


Nu kommer snart min fina Daniel o han ska få sitta o mysa m Sander en stund. Jag ska sminka mig o försöka få lite ordning på den här gamla kärringen. 30 år! Inte klokt ju! Jag som hade ångest för att fylla 18;-)

2 kommentarer:

  1. Blir det någon "mjölkresa" så vem vet - vi kanske råkar hamna på samma ställe igen, världen är liten.
    Dessutom, ett JÄTTEGRATTIS på födelsedagen som lär bli lite annorlunda än en vanlig 30-årsdag men den får firas ordentligt vid första bästa tillfälle. Hälsa lilleman och ha en bra dag.
    Kramar Stig

    SvaraRadera
  2. Grattis! Både till årsdag, att slippa binda och allt vad det nu var. :) Kram!

    SvaraRadera