måndag 9 maj 2011

Ronden!

Blev inte så jättemycket klokare på att vara med på den idag men fick svar på några frågor åtminstone. Är så mkt som läkarna inte kan svara på idag utan man får helt enkelt vänta o se hur det utvecklar sig. Ang det ökade syrgasbehovet kunde han inte riktigt svara på varför det är så men att Sander kanske har ett större behov av cpapen än de först trott. O vi kommer få räkna med att det är såhär. Lite upp o lite ner. En lång tid framöver. M tanke på hans lungbild är det inte konstigt alls. O säkert blir vi kvar här längre än de först trodde också. Som dr sa gick allt så otroligt bra i början o man kan inte räkna med att det fortsätter så hela vägen utan att det måste få ta sin tid. Maten ska de öka på så nu får han mat en timma, o har paus två. Spännande att se hur det ska gå eftersom hans mage är lite känslig. Han har ökat bra i vikt nu iaf. Eftersom han varit så sjuk har de ju varit försiktiga m maten o i början fick han knappt ngt alls. Är väl därför han inte ökat mer än han gjort på de här tre veckorna. Men det ser bra ut nu iaf o det är huvudsaken. Hans kurva är perfekt!


Glömde fråga dr om blodvärdet men hans hb har varit ngt lite lägre de senaste dagarna o det kan också vara en möjlig orsak till det ökade syrgasbehovet. Är ngt m plättarna el så som gör att de får svårare att transportera syret ut i blodet el nåt. Jag kan inte det där. Han blev ordinerad blod redan i gbg men sedan drog de tillbaka det av ngn anledning. De flesta prematura bebisar behöver det, o på Sander har de tagit så himla mkt prover så det har snarare varit konstigt att han klarat sig utan än tvärtom. Så kanske får han lite blod framöver men det ges via pvk under fyra timmar o är inget konstigt.


Ang att han klarade sig bättre ur cpapen än med igår finns heller inget svar. Det går inte att mäta hur mkt syrgas de får i sig via masken på 1/2 liter tydligen. Dr har odrinerat en timma ur cpap idag iaf för att se hur det går o då måste ni hålla tummarna för att han klarar det bra! Skulle kännas lättare i mitt hjärta om jag visste att det går såpass lång stund eftersom den nya skräcken är att han ska bli fast i cpapen en väldigt lång tid... Å andra sidan klarar han sig en halvtimma utan lätt o det borde han inte kunnat om han var så himla beroende av den. Men vad vet jag! Dr lovade försöka få till ett läkarsamtal igen i slutet på veckan så vi kan få ytterligare info om vad som händer o vad vi kan vänta oss. Blir säkert ingen hemgång före bf iaf, om ens det. Sist sa han ju fyra v o det skulle typ vara tre v kvar snart men som det ser ut nu verkar det inte särskilt troligt. Aja. Huvudsaken är att Sander blir så frisk som bara är möjligt!


Caspian är fortf sjuk o Linns näsa har runnit lite o imorse tyckte D att Timmie också var lite tät så det blir ingen frukost på sängen för mig imorgon på min födelsedag. Tänk att jag fyller 30 men får vakna upp ensam här på sjukhuset o inte får träffa mina barn på hela dagen. Å andra sidan så är det ju för en god sak. Vore katastrof om jag blir sjuk o jag ska ändå fira längre fram så det kvittar. Känner ändå inte att jag orkar med det i ärlighetens namn. Jag o D får väl åka ut o äta ngt gott o så ska jag ut m A o M på kvällen så det blir nog lite lagom. Vill inte ha nån uppståndelse.


A har framfört sitt missnöje på en i personalen o då stöttar jag såklart henne i det o berättar mina erfarenheter. Jag försökte dock få dom att gå bakvägen lite så inte ssk får veta. För de kunde inte garantera att hon inte kommer jobba inne m våra barn o det förstår vi ju alla att det inte blir ngt vidare bra om hon hört att vi inte är nöjda. Klart hon ska vara professionell o kunna ta det men jag vet få personer som klarar det. O det är väl våra barn som blir lidande så det är bättre att de försöker göra en liten omplacering utan hennes vetskap. Får se hur det blir m den saken. Skönt att få sagt det iaf för vi ska inte behöva känna oss ledsna o oroliga när vi lämnar barnen med personalen!


Pumpdags! Sedan ska sander ur cpap en timma. Så nu MÅSTE ni hålla tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar