onsdag 16 mars 2011

För att ge er en uppfattning av hur små extremt prematura bebisar är!

Elias född v 29 bredvid kompis som var fullgången o född samma vecka i november. På bilden väger Elias 2 kg.
Pojke v 28 1100 g 37 cm.





Novali 24+5, 780 g.


Vincent v 27+3, 798 g 32 cm.



Elias v 29, 1400 g, 40 cm






Novah född v 28+1. 783 gram o 31 cm. (39%tillväxthämmad). Övre bilden nyfödd o den under en månad gammal. http://www.trolltoka.blogg.se/



Max född v 26+2. På bilden tre dagar. Vikt 500 g (tillväxthämmad pga havandeskapsförgiftning) och 30 cm lång. Tyvärr klarade sig inte Max utan blev en ängel när han var en månad.


(Vill jag klargöra att jag inte läser berättelser där det inte gått bra utan håller mig till solskenshistorier. Men ibland snubblar man över det ändå o det är ju så verkligheten ser ut tyvärr.)








Några snälla mammor på familjeliv som lånat ut bilder på sina prematura bebisar. Det är så svårt att förstår hur otroligt små dom är men dom här bilderna gör det lättare att bilda sig en uppfattning. Man ser också att vikt varierar väldigt mkt! Hoppas verkligen vi slipper få en sån där yttepytteliten bebis!





















1 kommentar:

  1. Jag kan inte låta bli att bli lite ledsen och fälla en tår när jag ser dessa kort! kort på så små men fantastiskt fina bebisar! Här kan man prata om mirakel! Riktiga sådana och jag fäller glädjetårar för dem och deras familjer och för att det trots allt gått bra med dem! Men jag blir också lite ledsen över de små liv som allt för tidigt blir änglar. Vart är rättvisan i livet då?! Mankan undra om det finns någon alls i dessa fall! Jag håller tummar och tår för er! Kram

    SvaraRadera