torsdag 24 mars 2011

Hola!

Liten Malin på äventyr!

Först kände jag mig lite skraj inför att träffa läkaren då bm mumlat ngt om att de suckat o tyckt att de haft för bråttom m att skicka hit mig då långvarig vattenavgång kan jag ge komplikationer på bl a lungor. Men så kom fantastiska farbror dr hit o pratade m mig o han var lika positiv som de i göteborg! Enl allt han kunde läsa har vi trots allt bra förutsättningar för att allt ska gå bra. Ju längre desto bättre såklart! Jag får röra mig ganska fritt o känna efter själv men som jag sa t honom vågar jag inte ge mig ut på några större äventyr såhär i början utan håller mig mest t sängen. Ska göra ett ultra i början på nästa v för att kolla vattenmängd annars inget förrän nästa tillväxtultra om dryga två v. Bm frågade mig hur de gjort i gbg m temp, prover o så då de inte är vana vid sånt här o då blev jag lite skraj men dr hade koll på läget o var superlugn! En norrman var det haha. Jag frågade honom hur vanligt det är m tidig vattenavg då jag inte hört talas om det knappt innan (i gbg samlas ju "problemfallen" så där är de mer vana) o han sa då att det händer regelbundet här att kvinnor kommer in m vattenavg mellan v 20-23 - men att det nästan aldrig går bra utan slutar i sk sena missfall.... Att det går som för oss, o att man skickas vidare t östra händer 2-3 ggr/år på detta sjukhus. Då förstår ni hur ovanligt det är m tanke på att näl är hyfsat stort ändå. Fattas bara att jag är en av dom få liksom...

Ligger i ett rum mittemellan förlossning o bb som bara är tillfälligt nu när de bygger om. Den nya avd ska vara klar om två veckor o förhoppningsvis får jag vara delaktig i flytten. De hade pratat om det o kommit fram till att jag inte kan ligga på förlossningen m skrikande födande mödrar om jag ska vara här en längre period därför valde man detta. MEN här finns inget antenn-uttag... Får jag inte ha data o mobil måste jag liksom ha tv åtminstone. Ska prata m dom igen o se om vi kan byta rum ändå. har ju hörlurar t datorn som jag kan ta till om det vrålas alltför mkt. Skadar ju inte att testa iaf. En tv är ett måste känner jag.

Imorgon hoppas jag på att kunna se mig omkring lite mer. Har ont i rumpan som satan efter bilturen haha. Tog nästan två timmar att åka hit pga vägarbete o att taxisnubben skulle tanka gas. Har inga muskler kvar i rumpan längre så att bara sitta upp i två timmar sätter sina spår. Herregud säger jag bara. Vad ska det bli av lilla mig?!? Får bli hårdträning på gymet när bebis är född:-)

Frågade även om bebis hjärtljud i samband m förlossning. Med så lite vatten är det vanligt att navelsträngen kommer i kläm o hjärtljuden går ner men han tyckte inte jag skulle oroa mig så mkt för det heller. Oftast hämtar dom upp sig ganska snart igen o man låter det dippa en hel del innan man snittar tydligen. Till min fördel att det är fjärde barnet o att de andra kommit hyfsat snabbt ändå. O skulle det bli snitt tyckte han att jag har alla förutsättningar för att det går smidigt då jag är slank som han uttryckte det hahaha, o inte har blivit snittad förut el så. Ingen idé att jag grubblar över sånt där. Vi får liksom ta det när det kommer men det är svårt att låta bli! Kanske är det ändå bra att jag ställer in mig på att det kan komma att bli akut snitt. Så kan det bara bli bättre liksom;-) Huvudsaken är att bebis klarar sig o kommer ut frisk sen kvittar det eg på vilket sätt!

Trevlig kväll!

2 kommentarer:

  1. Härligt att se dig så glad! Måste vara jobbigt med allt och dessutom en flytt nu. Hittade din blogg av en ren slump, men nu följer jag vad du gör, spännande att se hur länge bebisen vill vara kvar..länge hoppas jag. Ha det så gott! Kramar Susanne

    SvaraRadera
  2. Kul och SE dej Malin =) Du ser ut att må riktigt bra trots allt. Hoppas ni får sova gott i natt båda två. Alltid lite svårt första natten när allt är nytt. Men va sjutton, så fort som tiden gick i Götet, så ska du nog snart va "klar" här med =) Tycker du ska be dina läsare om ett litet "Hej, jag heter xxxx och hittade hit genom xxxx". Vore inte det lite kul?! Kramar från mej och god natt.

    SvaraRadera