måndag 18 april 2011

Såhär ser det ut där Sander ligger.


Medikamenter...
Monitors/monitorer? Hur skiver man? Hursomhelst en massa skärmar överallt som larmar o piper lite då o då.


Läget ganska oförändrat men kanske ngt lite bättre faktiskt. (peppar peppar) Knappt jag vågar säga det för bakslagen blir så mkt jobbigare när man börjat hoppas. Han syresätter sig bra nu, låg på 95-97 typ när vi gick därifrån o blodtrycket var också ok. De har ändrat inställningarna o gett honom lite mer vätskedrivande o minskat på ngt annat istället o nu har han kissat på ganska mkt det senaste vilket behövs för att få ut all vätska han samlar på sig. Han är såååå svullen o det ser så läskigt ut. Hjärtat var förstorat på ultra men det är också pga vätskan. Blodgaserna har varit bra hela dagen vilket talar för att han syresätter sig ok. Dock med 98%syrgas men det funkar ju iaf. Igår var de ju ganska snabba med att sänka den o han blev sämre så därför vill de ha det stabilt lite längre innan de gör justeringar på den. O så kommer det ske väldigt långsamt om de beslutar sig för att sänka. Tempen går lite upp o ner o han ligger nu på värmedyna men den fick de sänka e en stund för han blev för varm. Infektionsprovet var ngt förhöjt imorse så det har de tagit igen för att se så det inte ökat mer. Lätt att bakterier kommer ner i lungan när man intuberar o han är så vansinnigt sjuk. Ev kommer de byta antibiotikan men jag hoppas det var en tillfällighet att provet var högt. Allt det andra går ju åt rätt håll o jag tycker det borde bli sämre om han hade en infektion men vad vet jag. Nu ska vi gå upp t honom igen. O pumpa. Vanligtvis ger man prematura bebisar mat var 3 timma ungefär men Sander får bara 2 ml var 6:e timma. Blir för mkt för hans sjuka kropp att ta hand om mer än så men det är bra för lilla magen m lite mat. Som novalucol säger dom;-) De fryser allt jag pumpar så får han det lite senare. Råmjölken är ju den allra bästa o viktigt att man sparar på! Jag har faktiskt ätit både lunch o middag idag så jag har fått i mig en hel del. O sist jag pumpade kom det lite mer igen. Konstigt nog funkar det bäst att mjölka ur för hand, då kommer mer mjölk än när jag använder pumpen så jag kombinerar o kör både och. Tror det är bra m pumpen för att stimulera hursomhelst o den har ett särskilt program för prematurmammor för att man ska få igång produktion. Som sagt. Han är ju inte så gammal o det tar ju ofta några dagar innan mjölken rinner till.

4 kommentarer:

  1. Åh, känner igen det där med att pumpa.... Gjorde det var tredje timme i ca 5 månader.... Tänker och ber och hoppas att det fortsätter "på rätt väg" nu ändå. Det är otroligt svårt det ni går igenom. Det är faktiskt något som bara en "prematurmamma" kan förstå, en del kan kanske tro att de kan sätta sig in i det svåra som ni går igenom, men det tror jag inte att de kan.
    Sitter och skriver mening på mening men raderar de igen, är så rädd att säga/skriva fel... Men du ska veta att ni finns i våra tankar och böner. Kramar Fredrika
    ojavas.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Man blir så glad och tacksam över den helt otrolig fina vård vi har, och KUNSKAPEN. Jag blir så vansinnigt lycklig av alla människor som sliter hårt för att lära sej mer. Ser att Sander har det så bra han bara kan där med Er. Pappa D sitter tryggt där intill, och den medicinen är minst lika viktig som nån annan. Närheten me mamma och pappa måste va så viktig <3 En annan sak som jag måste få fram är att jag är riktigt tacksam för du orkar dela med dej Malin. Jag (och VÄLDIGT många med mej) tänker på Er vareviga minut på dagen. På detta viset får vi alla en chans att följa med och bry oss om. Jag tror på positiva energier, så om alla som läser verkligen laddar en massa av just detta, jag då tror jag nog faktiskt att vi kan få över lille S till den lite mer piggelina och friska sidan. Det kan väl i alla fall vara värt ett försök, eller hur ?! Så lyssnar du nu lille S, så håll i dej hårt, för här kommer nämligen en hel dagsdos av solig och skön April-energi =) Kram på dej liten vän <3

    SvaraRadera
  3. Vill bara skriva att jag tänker på er och att jag håller alla tummar jag har för att Sander blir starkare och starkare! Det är verkligen en liten kämpe ni har fått!

    SvaraRadera
  4. Äntligen fungerar internet igen! har inget haft sen i morse...oj vad apparater det är i rummet hos gossen!kämpa på nu liten! Vi håller tummarna och kollar bloggen! (när det går) kramar från oss

    SvaraRadera